Yamaha stereo sustav 5000
Piše: Darko Brlečić
Kako vrijeme sve više prolazi tako postajem svjedok povratka tradicionalnim kulturološkim vrijednostima kada je u pitanju glazbeno/tehnička kultura. Znakovito je da renomirana imena nakon dužeg vremena u svojem portfelju nude cjelovita rješenja za ljude kojima je stereo sustav više od pukog slušanja glazbe. Tako između ostaloga Yamaha se okrenula populaciji koja preferira puristički pristup glazbenom djelu bez posebnog razmišljanja. Audio komponente s oznakom 5000 se mogu dobaviti zasebno što je u neku ruku dobra stvar, ali također mogu poslužiti kao cjelovito rješenje jer su na neki način međusobno prilagođene.
GT-5000
Izvor zvuka vjerojatno je najbitnija stavka stereo sustava. Da budem precizniji, ovdje nije riječ o standardnom audio sustavu baziranom na SACD uređaju ili kakvom kombiniranom Streamer/DAC napravi, nego se radi o klasičnom fundamentalnom analognom uređaju zvanom gramofonska integracija. Gramofonska integracija je kompleksan elektro-mehanički sustav koji zahtijeva ritual da bi se iz njega mogao dobiti maksimum. Za taj ritual prije svega potrebno je određeno tehničko znanje i potpuna staloženost. Posjedovanje navedenog omogućuje lakoću uživanja u zvuku vinyla.
GT-5000 je dizajniran-izrađen na temelju nasljeđa iz tzv. zlatne ere hifi-a. Razlika između novog modela i njegovog dalekog prethodnika (GT-2000,1985 god.) je to što novajlija ima remenski pogon a prethodnik je imao DD (Direct Drive). Masivno kućište dimenzija 546 x 221 x 411 mm, s masom od 27kg u sjajnoj crnoj izvedbi ne ostavlja nikoga ravnodušnim. Teški aluminijski tanjur (5kg) u kombinaciji s direktnom ručkom i rigidnom mehaničkom konstrukcijom ne ostavlja ni trunke mogućnosti upliva vanjskih vibracija. Ugrađeni 24-polni /2-fazni AC sinkroni motor omogućuje stabilnu/preciznu vrtnju. Kompletna integracija leži na četiri teške metalne nogice. Izlazna povezivost omogućuje balansirane (XLR) i nebalansirane (RCA) interkonekcijske kabele. Oznaka GT je preuzeta s originalnih starih modela – Gigantic&Tremendous .
C-5000
Pretpojačalo C-5000 je plod tradicionalizma i moderne tehnologije izrade. Kod njega se mogu naći osim funkcijskih tipaka i tonske kontrole za ljude koji vole se igrati promjenom razine tonskih boja. Unutrašnjost je podijeljena na tri sekcije: sekciju napajanja, sekciju filtracije i balansiranu sekciju protoka signala. Dva velika Toroidna transformatora oklopljena bakrenim kućištem i šest velikih kondenzatora omogućuju stabilno napajanje, dok spojevi među elektroničkim komponentama imaju najkraći mogući put, time se dobiva n brzini protočnosti strujnog kruga i dinamičkom odzivu. Simetrični strujni protok omogućuje preciznost reprodukcije, širinu i dubinu pozornice. Povezivost je na visokoj razini, tako kod ovog pretpojačala postoji 5 nebalansiranih (RCA) i četiri balansirana (XLR) ulazna priključka. Izlazni priključci omogućuju povezivanje s dva izlazna pojačala poznatije kao bi-amping. Ono što daje posebnu plemenitu notu uređaju je postojanje drvenih bočnih stranica u crnoj piano izvedbi, baš kao nekadašnji retro uređaji.
M-5000
Muskulatura, odnosno pokretač audio sustava je pojačalo. Pojačalo snage ili izlazno pojačalo je jedna od bitnijih karika u lancu. Koncept-dizajn pojačala mora biti snažan, pomalo elastičan kako bi u toku rada jednako dobro tehnički i sonično odradio svoj zadatak. Yamahin M-5000 je klasični solid state uradak gdje su lijevi i desni kanal fizički i elektronički odvojeni, veliki Toroidni transformator, stabilizacija napajanja, sustav filtracije i MOSFET tranzistori su aduti koji nude provjerenu kvalitetu rada i zvuka. Deklarativne vrijednosti ovog stereo pojačala iznosi 100 watta pri impedanciji od 8 Ohma odnosno 200 watta pri impedanciji od 4 Ohma. To je na tragu izvornih modela stereo pojačala kada je snaga od 100 watta predstavljala svojevrsni iskorak u tadašnjem vremenu zlatnog doba hifi-a. S ovim modelom Yamaha je napravila novi iskorak koji se ogleda u kvalitetnim terminalima za prihvat zvučničkih kabela većeg presjeka, balansiranim ulaznim priključcima i mogućnošću da stereo varijanta se prebaci u mono-blok mod čime se dobiva na većoj snazi. Vizualni dizajn je identičan pretpojačalu, pri tom mislim na drvene bočne stranice u crnoj piano izvedbi, dok dva analogna VU-metra na prednjoj plohi jednostavno mame uzdah, pravi retro štih.
NS-5000
NS-5000 je trostazni zvučnički sustav koji nastavlja povijesni niz započet davne 1973 godine. Te davne 1973 godine svjetlo dana je ugledao zvučnički set NS-690. Taj trostazni zvučnički dizajn smješten u drveni kabinet zatvorenog tipa sa zasebno regulacijom tonskog spektra bio je svojevrsni tehnološki otklon od tadašnje ponude. Spomenuti model je postao svojevrsna odskočna daska za legendu zvanu NS-1000. Model NS-1000M je dolazio u dvije izvedbe, kao kućni model i kao studijski pod oznakom NS-1000M, te je postao određeni standard u studijskoj domeni. Dobro mi je poznata činjenica da u našoj zemlji postoji mnoštvo vlasnika istog, a njegova cijena u tzv. second-hand trgovini iznosi nemalih 1000 dolara. Model iz tog doba je koristio među prvima berilijski visokotonac, značajni tehnološki i financijski iskorak kod dizajniranja zvučničkog sustava.
No da se vratim novom junaku ove priče. NS-5000 je u cijelosti obnovljen. Bass jedinica, srednjetonac i visokotonac su izrađeni od 100 % ZYLON-a, sintetičkih vlakana posebno izrađenih u Japanu. Navedeni materijal smatraju najsnažnijim ali također vrlo elastičnim kada su u pitanju zvučničke jedinice. Proizvođač navodi da mekana unutrašnjost zvučničkih jedinica i njihov koncept omogućuje odličnu reakciju na rezonancije što u konačnici rezultira preciznošću i dinamičkim odzivom. U 3-staznoj bass reflex kutiji od 65 litara nalaze se tri komore. U najdonjoj se nalazi dubokotonska jedinica od 30cm koja je dizajnirana da osim preciznih tonskih informacija ,između ostaloga isporuči volumen niskog spektra radi potpunijeg dojma. Iznad nje se nalaze još dvije komore, u jednoj je srednjetonska jedinica od 8cm ,dok u najvišoj se nalazi visokotonac od 3cm. Obje zvučničke jedinice su smještene u zasebnu malu cjevastu podkomoru koja je zadužena za zaštitu od neželjenih vibracija koje znaju degradirati radnu kakvoću, a time narušiti kvalitetu zvuka. Tehnička specifikacija govori da ovaj zvučnički sustav radi pri impedanciji od 6 Ohma odnosno 3,5 Ohma minimum, što u praksi znači da neće predstavljati veliki teret za pojačala. Masa po komadu iznosi 35kg, dok dimenzije 395 x 690 x 381 cm govore da za ovaj zvučnički sustav je nužan poseban niski stalak, a koliko mi je poznato Yamaha nudi rješenje u obliku zasebnog metalnog stalka pod oznakom SPS-5000 .
Na kraju moram konstatirati da je stereo fundament opstanka tehničke, glazbene kulture ali i baza opstanka proizvođača kućne elektronike.Na tom tragu su i druga imena poput probuđenog Technicsa…