21 studenoga, 2024 12:06 pm

Filmovi Fritza Langa na Tuškancu

Autor: Josip Grozdanić

Fritz Lang

Filmovi Fritza Langa na Tuškancu

U glasovitoj studiji «Od Caligarija do Hitlera», glasoviti njemački filmski kritičar Siegfried Kracauer, pripadnik intelektualnog kruga u kojem su bili i Walter Benjamin i Theodor Adorno, dao je prvi ambiciozniji pokušaj interpretiranja Fritz Lang 2filmskih djela kroz prizmu njihova kulturološkog utjecaja. Pozabavivši se svojom nacionalnom kinematografijom od 1921. do 1933. godine, Kracauer je kroz niz ključnih klasičnih filmskih ostvarenja oslikao psihološko, socijalno i političko stanje tadašnjeg društva i njegovu evoluciju. Pritom je možda najznakovitije njegovo bavljenje filmom «Kabinet dr. Caligarija» Roberta Wienea, antologijskim djelom na kojem je, uz naslove «Ubojica M» i «Metropolis» Fritza Langa te «Plavi anđeo» Josefa von Sternberga, temeljio svoju tada revolucionarnu i osporavanu tezu da film kao popularna umjetnost bitno utječe na kolektivne želje i podsvjesne motivacije članova jedne društvene zajednice. Neki najznačajniji elementi te Kracauerove teze jasno su razvidni i u ciklusu filmova znamenitog Fritza Langa koji se prikazuje u kinu Tuškanac tijekom prosinca, ciklusu koji obuhvaća najznačajnija maestrova ostvarenja u vremenskom periodu od gotovo četvrt stoljeća, konkretno od filma «Umorna smrt» iz 1921. do naslova «Žena u izlogu», jednog od ključnih naslova žanra film-noira iz 1944. godine. Langova iznimna redateljska karijera jednostavno se dijeli na dva razdoblja, ono njemačko od početka karijere do 1933. godine, i američko razdoblje od 1936. do 1956. godine.Fritz Lang 1

Dakako, Lang je sredinom 1930-ih djelovao i u francuskom filmu, a potkraj 1950-ih i u okvirima zapadnonjemačke kinematografije, no najvažnija je djela ipak realizirao u dvama spomenutim razdobljima. Kao izuzetno inteligentan i promišljen autor jedinstvenog opusa, Lang je sve svoje ključne filmove temeljio na nekim naglašenim suprotnostima, točnije u opozicijama javno-skriveno, svjetlo-tama, iznad-ispod, racionalno-iracionalno, zakon-kriminal, voljno-sudbinsko, počevši od eponimnog «Metropolisa» i triju trilera o doktoru Mabuseu, preko antologijskog «Ubojice M» do američke drame «Zakon linča» i ironijskog film-noira «Žena u izlogu», jednog od najznačajnijih izdanaka tog žanra. Ciklus Langovih djela filmofilska je poslastica koja se ne propušta.

 

O Andrija Jovićević

Glavni i odgovorni za ovaj sajt. Radi s puno ljubavlji i entuzijazma