21 studenoga, 2024 9:32 am

3D audio tehnologija sljedeće generacije

Kako bi gledatelji u potpunosti uživali u sadržajima kao što su filmovi, sportske igre i događaji uživo, kućni televizori ne trebaju samo izvrsnu kvalitetu slike, već i impresivnu kvalitetu zvuka. Shvaćajući ovo, čelnici u industriji slijede razvoj 3D zvuka kako bi dodali dublju razinu uranjanja iskustvima zabave — oživljavajući uzbudljive akcijske scene i hvatajući najtiše detalje okolne buke.

Piše: Darko Brlečić

Jednostavno rečeno, 3D zvuk čini slušatelje da se osjećaju kao da su stvarno u središtu akcije. Obično podržan samo na određenim mjestima kao što su kina ili studiji za snimanje, 3D zvuk ulazi u domove kako bi gledateljima pružio novi način da dožive svoj omiljeni sadržaj. Institut za napredna istraživanja tvrtke Samsung Electronics Samsung Research nastoji popularizirati 3D audio od 2020. U tu je svrhu Samsung radio s Googleom na zajedničkom razvoju Immersive Audio Model and Formats (IAMF) — napredne 3D prostorne audio tehnologije koju je usvojio Savez za Open Media (AOM)[1] u listopadu 2023. Samsung Newsroom sjedio je s timom koji je razvio IAMF kako bi čuli priču o tome kako je tehnologija zaživjela. Novi način za uživanje u 3D zvuku kod kuće Ambijentalna buka postoji posvuda — od zvuka struganja cipela po pločniku do laganog brujanja automobila koji voze cestom. Iako se ova buka može činiti nepotrebnom u medijima, ključna je za dodavanje dubine i osjećaja realnosti. 3D zvuk radi na neprimjetnom stapanju ambijentalne buke s razgovorima i drugim zvučnim efektima kako bi se stvorilo živopisnije i autentičnije iskustvo zabave. “3D zvuk čini da se osjećate kao da ste stvarno u srcu akcije prilagođavajući snagu, kretanje i živost zvuka”, rekao je WooHyun Nam iz tima za vizualnu tehnologiju u Samsung Research. “Na ovaj način gledatelji mogu uživati u potpunijem zvuku koji hvata 3D aspekte svijeta oko nas.”

Unatoč prednostima 3D zvuka, bilo je teško primijeniti tehnologiju na kućne audio uređaje zbog tehnoloških ograničenja. “Informacije o 3D zvuku iz sadržaja ne mogu se ispravno interpretirati pomoću kućnih audio sustava kao što su TV zvučnici ili zvučne trake, što rezultira malo ograničenim audio iskustvom kojem nedostaju detalji izvornog sadržaja”, rekao je SungHee Hwang iz tima za vizualnu tehnologiju u Samsung Research. Kako bi to riješio, Samsung je marljivo surađivao s Googleom na razvoju audio rješenja koje bi gledateljima omogućilo da dožive zvuk sadržaja kako je zamišljeno. “Ako proizvođači uređaja mogu čitati 3D audio podatke, oni mogu prilagoditi zvuk u audio uređajima — omogućujući impresivno audio iskustvo sa standardnim TV zvučnicima ili zvučnim trakama kod kuće”, rekao je Nam. “Prilagođavanjem zvuka da odgovara okruženju kućnog uređaja, slušatelji mogu doživjeti zvuk baš onako kako je kreator zamislio bez ikakvih izobličenja ili gubitka kvalitete.”

Za neometano slanje i primanje audio podataka između kreatora i proizvođača uređaja potreban je jedinstveni standard. “Stručnost Samsunga i Googlea u uređajima i sadržaju učinila je tvrtke idealnim partnerima za stvaranje IAMF tehnologije”, rekao je JeongHoon Park, izvršni potpredsjednik i voditelj tima za vizualnu tehnologiju u Samsung Research. “Udruživanjem u razvoju ove tehnologije bez presedana, utiremo put potrošačima da uživaju u 3D zvuku u svojim domovima.”

Tri karakteristike IAMF tehnologije: vertikalni zvuk, zvuk temeljen na umjetnoj inteligenciji i prilagođeni zvuk IAMF tehnologija nudi tri različite značajke koje poboljšavaju audio iskustvo. 

Sposobnost okomitog izražavanja zvuka Prethodni audio kodeci otvorenog koda podržavali su samo horizontalni zvučni izraz. Uz IAMF tehnologiju, zvuk se sada može izraziti okomito tako da je zvuk sve više usmjeren u više smjerova. “IAMF čini zvuk realističnijim, dopuštajući slušateljima da čuju zvuk ispred, iza ili sa bilo koje strane te također iznad ili ispod njih,” rekao je Nam. “Kada se IAMF tehnologija primijeni na kućne TV zvučnike i zvučne trake, omogućuje slušateljima da čuju zvukove poput ptica koje im lete iznad glave na televizorima kod kuće.” 2. Analiza scene temeljena na umjetnoj inteligenciji i 3D audio efekti IAMF koristi AI i tehnologiju dubinskog učenja za analizu scena i naglašavanje određenih aspekata sadržaja — prilagođavajući razine zvuka za

  1. Sposobnost okomitog izražavanja zvuka Prethodni audio kodeci otvorenog koda podržavali su samo horizontalni zvučni izraz. Uz IAMF tehnologiju, zvuk se sada može izraziti okomito tako da je zvuk sve više usmjeren u više smjerova. “IAMF čini zvuk realističnijim, dopuštajući slušateljima da čuju zvuk ispred, iza ili sa bilo koje strane te također iznad ili ispod njih,” rekao je Nam. “Kada se IAMF tehnologija primijeni na kućne TV zvučnike i zvučne trake, omogućuje slušateljima da čuju zvukove poput ptica koje im lete iznad glave na televizorima kod kuće.”
  2. Analiza scene temeljena na umjetnoj inteligenciji i 3D audio efekti IAMF koristi AI i tehnologiju dubinskog učenja za analizu scena i naglašavanje određenih aspekata sadržaja — prilagođavajući razine zvuka za bolji zvuk tijekom cijelog iskustva gledanja. “Na TV-u i filmu postoje određene scene u kojima je glavni fokus zvučni zapis ili pozadinska glazba”, rekao je Nam. “IAMF će balansirati zvuk u ovim slučajevima. Slično tome, tehnologija će fino ugoditi zvuk kada postoji dijalog likova kako bi omogućila slušatelju da se usredotoči na razgovor.” Osim toga, IAMF tehnologija pruža optimalan zvuk unatoč promjenama u okruženju uređaja. “Prilagodbom audio podataka analize scene prema okruženju uređaja, IAMF tehnologija omogućuje slušateljima uživanje u izvornoj kvaliteti zvuka sadržaja na standardnim kućnim televizorima”, dodao je Hwang.
  3. . Visoko prilagođeni zvuk Korisnici će moći slobodno prilagoditi zvuk prema svojim željama pomoću IAMF tehnologije. Žele li gledatelji pojačati zvučne efekte iz akcijske scene ili poboljšati dijalog, IAMF im daje fleksibilnost prilagodbe zvuka sadržaja za personaliziranije iskustvo.

3D audio u cijeloj industriji s IAMF-om otvorenog koda Otvoreni izvor ključan je za stvaranje jedinstvenog standarda u cijeloj industriji. IAMF je prvi standard audio tehnologije temeljen na otvorenom kodu koji je usvojio AOM — što znači da i korporativni i neovisni kreatori sadržaja u cijeloj industriji mogu pristupiti tehnologiji i proširiti njezinu upotrebu. “Kako bismo omogućili ljudima da slobodno stvaraju sadržaj s 3D audio tehnologijom, povezana tehnologija mora biti otvorena svima”, rekao je Nam. “Pružanje cjelovitog okvira otvorenog koda za 3D audio, od stvaranja do isporuke i reprodukcije, omogućit će još raznolikija iskustva audio sadržaja u budućnosti.” Slično tome, Park je istaknuo kako će IAMF tehnologija imati veliki utjecaj na audio krajolik koji se kreće naprijed. “Budući da živimo u eri kojom dominira stvaranje sadržaja, IAMF će pomoći u vođenju, proširenju i transformaciji 3D audio ekosustava”, rekao je.

Uspjeh postignut kroz suradnju Istraživanje o IAMF-u započelo je 2020. i trajalo je gotovo četiri godine. Kombinacijom upornosti i napornog rada tim je uspio postići uspjeh. “Projekt je uključivao mnogo dana neprekidnog rada, a bilo je trenutaka kada smo morali raditi noću zbog vremenske razlike između našeg ureda i Googlea”, rekao je Hwang. “Unatoč ovim izazovima, na kraju sam bio ponosan. Bila je to izvrsna prilika za rad s programerima iz drugih zemalja.” Timovi su usput razvili osjećaj prijateljstva i izgradili čvrste temelje povjerenja i razumijevanja. “Googleov zaposlenik spomenuo je kako mu je ovo partnerstvo sa Samsungom bila najugodnija suradnja koju je do sada ostvario”, prisjetio se Park. “Uspjeli smo ostvariti ovaj projekt jer su naši timovi vjerovali jedni drugima. Vrlo sam ponosan i zahvalan na trudu i suradnji članova našeg tima.”

Osim toga, Park je pohvalio jedinstvene vještine i stručnost svakog člana tima koji je pomogao pridonijeti stvaranju IAMF-a. “WooHyun Nam bio je ključan u predlaganju ideja za razvoj tehnologije, dok je SungHee Hwang organizirao i dokumentirao ideje našeg tima na jasan način”, rekao je. Vizija za ‘Samsung Sound’ Nakon njegovog objavljivanja, istraživački tim Samsunga shvatio je da je standardizacija 3D prostornog zvuka označila novu eru zvučne tehnologije. “Zahvaljujući IAMF-u, možemo početi istraživati tehnologije koje će otvoriti svijet audio mogućnosti”, rekao je Nam. U skladu s tim, istraživački tim Samsunga trenutno razvija naprednu verziju IAMF tehnologije koja se može primijeniti na različite sektore kao što su mobilni uređaji, metaverzum, videoigre i drugo.

S obzirom na uspjeh IAMF-a, istraživački tim tvrtke Samsung motiviran je za stvaranje bolje audio tehnologije za potrošače. Svaki od članova tima podijelio je svoje težnje za budućnost 3D zvuka. Nam se dotaknuo svoje želje za stvaranjem audio tehnologije koja je sveobuhvatnija. “Želim stvoriti napredniju 3D audio tehnologiju koja daje korisnicima osjećaj kao da su doista na sceni filma, TV emisije ili događaja uživo”, rekao je. “Također se nadam da ću nastaviti ovo istraživanje dok se 3D zvuk ne primijeni na Samsungove pametne telefone.” U širem smislu, Hwang je govorio o tome kako se nada da će Samsung uspjeti stvoriti audio tehnologiju bez premca koja će ga svrstati među ostale vodeće audio tvrtke. “Moj cilj je razviti tehnologiju koju će potrošači moći lako razlikovati kao ‘Samsung Sound’ kada ga čuju”, rekao je.

“Optimističan sam da je IAMF standard odskočna daska prema ovom snu.” “Nadam se da će Samsungova zvučna tehnologija omogućiti potrošačima da uživaju u nadograđenom audio iskustvu koje je na razini trenutačnih vizualnih iskustava”, rekao je Park. “Nadam se da će kreatori sadržaja koristiti Samsungovu audio tehnologiju kako bi 3D audio sadržaj učinili dostupnim. Dodatno, cilj nam je stvoriti poticajno okruženje koje istraživačima omogućuje prihvaćanje hrabrih i uzbudljivih izazova kao što je proširenje Samsungove audio tehnologije.” Tehnološki standardi poput IAMF-a učinit će zabavu sveobuhvatnijom za sve gledatelje. Istraživački tim Samsunga utire put inovacijama koje će promijeniti budućnost zvuka.

https://news.samsung.com/my/

O Darko Brlečić

Pročitaj i ovo

Marantz Horizon i Grand Horizon

Marantz je proširio svoju audio ponudu s dva vrhunska bežična zvučnika, Marantz Horizon i njegovim …